Аутизм або хвороба комунікації

Кожна 45 дитина в Америці народжується з діагнозом аутизм. В Україні цю статистику ніхто не веде, але кількість дітей з аутизмом від того не меншає. Тільки за 2018 рік в м. Київ відкрито 7 спеціалізованих шкіл для дітей з аутизмом. Дана статистика не є приводом для паніки, але кожен лікар та кожен з батьків повинен знати ознаки аутизму та вміти вчасно їх виявити.

 

C:\Users\Мирослава\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\t_1_article_1103_1429023637889_5.jpg

 

Ознаки аутизму у дітей до року:

  • Небажання бути на руках у мами з народження
    Це стає явним з перших днів життя, дитина не бажає тісного контакту з мамою, вона заспокоюється сама окремо у своєму ліжечку, яке відсунуте від батьків.
  • Відсутність фіксації погляду на лиці мами
    З 1-го місяця дитина чітко дивиться в очі мамі. Діти з аутистичними проявами дивляться «скрізь» маму, не помічаючи біля себе близьку людину. Якщо дитина і подивиться на маму, то дуже швидко переключить погляд на інший предмет
  • Не використовує жести для виявлення своїх потреб
    Звичайно, коли мама нахиляється до дитини, то та протягує до неї ручки і йде на тактильний контакт. Дитина-аутист не використовує жести для спілкування, вона плаче, ниє, але продовжує лежати в ліжечку.
  • Не потребує емоційного контакту з рідними
    Діти з аутизмом сприймають своїх рідних, як людей, що їх обслуговують. Вони йдуть на контакт тільки якщо голодні. Інколи у дитини-аутиста починається істерика, якщо мами нема декілька годин поруч, мама навіть не може закрити двері до туалету, тільки щоб вона була у дитини в полі зору. При цьому дитина не бажає будь якого емоційного або тілесного контакту з мамою.
  • Не посміхаються при вигляді мами або близької людини
    Діти з аутизмом можуть посміхатись, але це адресовано в пустоту, або під час музики, розглядаючи цікаві картинки або мультфільм. Дитина знаходиться у власному світі
  • Дитина-аутист прагне до самотності, його не цікавлять інші діти або колектив
    Дитина з аутистичним спектром розвитку не реагує на дорослих, не відкликається на власне імя, як до нього не звертаються. Часто мами думають, що проблема саме з слухом, адже це виглядає так, ніби дитина не чує. Але насправді дитина просто не хоче вступати з нею в контакт. Будучи безконтактним з мамою, дитина може здрогнути, навіть почати плакати при посторонніх звуках в кімнаті (шуршання паперу, дзвінка в двері) З віку 7 місяців діти уже тягнуться до гри з дорослими ( наприклад в долоньки). Диина-аутист не цікваиться цими іграми. Він любить монотонні одноманітні рухи. Наприклад, накручувати на пальчик мотузку, крутити колесо машинки, відкривати-закривати двері, включати-виключати світло. Якщо забрати його від улюбленої справи, то почнеться крик, навіть істерика.

 

Ознаки аутизму у дітей від 1 року та старше

  • Відсутність копіювання поведінки дорослих
    Після року діти починають поводити себе як «мавпочки». Вони уважно спостерігають за поведінкою дорослих і потім повторяють за ними. Часто це відбувається під час гри. Дитина бере телефон і починає розмовляти як тато, або бере гребінець і розчісується як мама, дитина сама бере ложку і починає їсти. Діти-аутисти цього не роблять. Вони не звертають увагу на дії дорослих і не прагнуть їх повторяти.
  • Погано вчиться буденним речам
    Наприклад, дитину важко одягати, важко привчити самостійно ходити в туалет, змусити повісити одяг, одягти носки і т.д. В ці моменти дитина противиться і старається зайнятись чимось більш приємним: хлопати дверима, розглядувати одні і ті ж картинки, бігати по колу, ходити на носочках, крутити головою (стереотипні рухи)
  • Перебірливість в їжі
    Для дітей аутистів має велике значення колір, запах, консистенція їжі. Вони можуть відмовитись від йогурту, якщо там потрапились кусочки фруктів. У них є свої «улюблені» продукти, крім яких вони нічого не їдять. Такі діти їдять одні тільки макарони, творожки, хліб та молоко. Глютен  та казеїн, що містяться у таких продуктах викликаються наркотичну залежність. Після переходу на безглютенову та безказеїнову дієту батьки розповідають, що деякі діти вночі пробирались на кухню і могли жадно їсти сирі макарони або хліб.
  • Відсутність мови
    Якщо дитина голодна, вона поведе до холодильника і покаже що він хоче. Якщо дитина у віці 1року говорила більше слів ніж біля 2 річного віку, то обовязковим методом діагностики є електроенцефалографія. Саме епілептична високоамплітудна спайкова та спайк-хвильова активність над центрально та лобно-скроневими ділянками головного мозку (зона Броке та Верніке) може бути причиною порушення мови. Як правило, після проведення нічного відео-ЕЕГ моніторингу ми знаходимо більш виражену епілептичну активність аж до генералізації, яка однозначно може давати порушення поведінки, агресію, гіперактивність та неуважність. Дана активність заважає дитині сприймати навколишній світ. В цьому випадку розлад аутистичного спектру є тільки симптотом і головна причина саме у патологічній епілептичній активності головного мозку, яка піддається лікуванню протисудомними препаратами і ми спостерігаємо значний прогрес у психо-моторному та мовному розвику дитини. Важливо! У дітей з «чистим аутизмом» на електроенцефалограмі майже завжди норма!
  • Висока сприйнятливість до звуків
    Дитину може до жаху доводити звук машини, гавкіт собаки, шуршання целофану. Він може підстрибувати,  головно плакати від звуків пилососу, тощо.
  • Загострена тактильна чутливість
    Дитина може знімати з себе одяг або одягати тільки просторі речі. Вибирає приємні мягкі тканини, намагається зняти етикетку. Для нього важливими є тактильні відчуття від їжі, матеріала іграшок.  
  • Відсутнє відчуття страху
    Нема страху висоти, автомобілів на великій швидкості. Але їх можуть до паніки лякати вид магазину, шумні люди, деякі предмети, від чого вони закривають вуха щільно руками.
  •  Відсутність емоційного включення в гру
    Дитина може гратись різними іграшками, але не складує ніякого сюжету, розвитку подій. Частіше вони роздивляються деталі інтерєру, виставляють іграшки в ряд, пересипають пісок з одного відерця в інше. Якщо до дитини-аутиста у пісочниці підійде інша дитина, то він його проігнорує. Він не буде з ним грати, ділити ролі та придумувати сюжет.